Budapešť- predĺžený víkend s karavanom

Po vydarených karavanových výletoch prišiel čas a chuť znova niekam vyraziť a niečo zažiť. Keďže sme ešte nikdy nevideli Budapešť, európsku metropolu, ktorá je neďaleko od našich hraníc, vyrazili sme práve tam.
Naša cesta začala vo štvrtok v Sučanoch. Odtiaľ sme šli do Bratislavy naložiť zvyšok posádky a potom už smer Hungaria.
smer Hungaria
smer Hungaria
Vyrazili sme s autokaravanom na Mosonmagayróvár a pokračovali po ceste prvej triedy číslo 1. až do hlavného mesta Maďarska.
Maďarské mestečko, ktoré sme cestou prechádzali.
Maďarské mestečko, ktoré sme cestou prechádzali.
Cestu sme prešli centrom Gyoru a z diaľky sme videli aj Natura Camping, ktorý by bol tiež skvelým tipom na pobyt v Maďarsku a možno ho nabudúce navštívime na potulkách po Európe.
Gyor- dominanta mesta, zvečnená priamo z karavanu.
Gyor- dominanta mesta, zvečnená priamo z karavanu.
Camping Natura- niekedy ho určite pôjdeme vyskúšať.
Camping Natura- niekedy ho určite pôjdeme vyskúšať.
Cestou sme obdivovali maďarské dedinky a ich úhľadné polia, až sme napokon vo večerných hodinách dorazili do Budapešti. Našli sme si miestečko priamo v centre mesta, len pár uličiek od Dunaja. Preskúmali sme okolie, nazreli sme na večernú krásu Budapešti a s očakávaním nového dňa sme si ľahli do karavanu.
Tichá ulička, v ktorej sme strávili našu prvú noc.
Tichá ulička, v ktorej sme strávili našu prvú noc.
V piatok ráno sme vyrazili na náš naplánovaný okruh mestom. Za tento deň sme chceli preskúmať Peštiansku stranu Dunaja. Karavan sme zaparkovali v Bude, kúsok od Arpádovho mosta.
Parkovanie- aj v centre Budapešti nájdete miesta, kde môžete parkovať zdarma.
Parkovanie- aj v centre Budapešti nájdete miesta, kde môžete parkovať zdarma.
Po tomto moste sme prešli na druhú stranu a vydali sa spoznávať krásy Pešte. Pri prechode sa nám naskytol pohľad na Margarétin ostrov, (po maďarsky: Margitsziget)  najznámejší dunajský ostrov v hlavnom meste Maďarska, ktorý je obľúbený vďaka rozsiahlym parkom, tak medzi turistami, ako aj obyvateľmi Budapešti. 
Na druhej strane rieky sme najprv navštívili dominantu Budapešti, maďarský parlament (Országház). Táto impozantná budova svojou veľkosťou vyjadruje silu Uhorského kráľovstva. Architektúra veľmi pripomína štýl budovy britského parlamentu. Nájdete tu 691 miestností a skoro 20 kilometrov schodísk. Na stavbe  maďarského parlamentu sa podieľali aj stovky slovenských murárov a majstrov. Právom sme teda obdivovali ich šikovnosť a kochali sa stovkami štíhlych vežičiek.
Budova Maďarského Parlamentu naozaj vyráža dych.

Budova Maďarského Parlamentu naozaj vyráža dych.

Ďalšia zastávka bola Bazilika svätého Štefana (Szent István Bazilika)  najväčší  a zároveň najvyššie položený rímskokatolícky kostol v celej Budapešti. Je pomenovaná po prvom kráľovi Maďarska a v podstate aj Slovenska, svätom Štefanovi. Jeho  mumifikovanú päsť si môžete pozrieť v sakristii tejto kaplnky.
Bazilika sv. Štefana- krásna zvonku i z vnútra.

Bazilika sv. Štefana- krásna zvonku i z vnútra.

Bazilika sv. Štefana- krásna zvonku i z vnútra.

Bazilika sv. Štefana- krásna zvonku i z vnútra.

Po návšteve baziliky sme sa vydali pozrieť si slávne námestie hrdinov. Toto miesto je charakteristické najmä Pamätníkom milénia, ktorý pripomína príchod starých Maďarov do strednej Európy. V strede uvidíte vysoký stĺp s podobizňou archaniela Gabriela. Vedľa neho  hrdo sedia na koňoch  Arpád a sedem náčelníkov, ktorí priviedli staré maďarské kmene na toto územiu.
Námestie hrdinov- v čase keď sme tam boli bol tam aj obrovský nápis Budapešť, pri ktorom vznikajú nápadité fotky.

Námestie hrdinov- v čase keď sme tam boli bol tam aj obrovský nápis Budapešť, pri ktorom vznikajú nápadité fotky.

Blízko námestia sa nachádza vstup do najväčšieho mestského parku v Budapešti. Nájdete tu cirkus, zoo, reštaurácie a kaviarne, Széchényiho kúpele, hrad Vajdahunyad v ktorom je poľnohospodárske múzeum, dopravné múzeum a oddýchnuť si môžete pri niekoľkých umelých jazierkach.
Hrad a jazierko v City Parku

Hrad a jazierko v City Parku- v zime sa tu dá dokonca aj korčuľovať na ľade!

 Zrelaxovaní a občerstvení kávou v parku sme sa vydali znova do rušných ulíc mesta. Tam sme okrem iného narazili na impozantnú budovu hlavnej železničnej stanice, množstvo historických budov, kostolov, dokonca sme objavili aj pamätné tabule významných Slovákov pôsobiacich v tomto meste.
Historická budova vlakovej stanice.

Historická budova vlakovej stanice.

Hooligans - stretli sme aj horkokrvných futbalových fanúšikov, ktorých sprevádzal policajný zbor

Hooligans – stretli sme aj horkokrvných futbalových fanúšikov, ktorých sprevádzal policajný zbor

V uliciach Budapešti- nájdete pojazdné bary a rôzne iné atrakcie pre turistov.

V uliciach Budapešti- nájdete pojazdné bary a rôzne iné atrakcie pre turistov.

Pamätná tabuľa Jána Kollára- v Budapešti v minulosti pôsobilo veľmi veľa významných slovenských rodákov.

Pamätná tabuľa Jána Kollára- v Budapešti v minulosti pôsobilo veľmi veľa významných slovenských rodákov.

 Našim ďalším cieľom však bola veľká  židovská synagóga, ktorá je najväčšou synagógou v celej Európe. Nachádza sa  na ulici Dohány, ktorá v minulosti bývala  hranicou  budapeštianskeho ghetta. Budova je naozaj veľkolepým architektonickým skvostom  a rozhodne stojí za návštevu.
Židovská synagóga- budova, ktorá návštevníka mesta upúta už z veľkej diaľky.

Židovská synagóga- budova, ktorá návštevníka mesta upúta už z veľkej diaľky.

Napokon sme sa vydali na najznámejšiu a najrušnejšiu ulicu celej Budapešti- Váci utca. Ak turisti hľadajú rušný večerný život tu si rozhodne prídu na svoje. Je tu  nespočetné množstvo  rozličných obchodíkov, reštaurácií, pasáží a cukrární a taktiež suveníry od výmyslu sveta. Na tejto ulici sa nachádza aj Veľká tržnica na námestí Fővám tér, kde sme mohli obdivovať tradičné maďarské výrobky a ochutnať maďarské špeciality.

Váci utca- tu človek dokáže stráviť hodiny nakupovaním.

Váci utca- tu človek dokáže stráviť hodiny nakupovaním.

Nad Budapešť pomaly sadala tma a mesto začalo žiariť tisíckami svetiel.

Nad Budapešť pomaly sadala tma a mesto začalo žiariť tisíckami svetiel.

Večerná Budapešť- perla na Dunaji, nezabudnuteľný pohľad.

Večerná Budapešť- perla na Dunaji, nezabudnuteľný pohľad.

Po tomto náš čakala ešte bodka na koniec, prechádzka popri Dunaji s výhľadom na nádhernú vysvietenú Budapešť. Po nej sme sa vrátili do karavanu kde nás po krásnom, ale aj únavnom dni čakala ľahká večera a presun na miesto, kde sa mal začať náš ďalší deň v Budapešti. No a tu sme parkovali  bolo to rušne miesto ale v centre a zadarmo.

 Napokon sme si dopriali pohárik vína a oddych s očakávaním nového dňa.
Večera v karavane- po tomto dni nám naozaj vyhladlo.

Večera v karavane- po tomto dni nám naozaj vyhladlo.

Tropikarium

Ďalšia noc- v pokojnej časti mesta- priamo pred obchodným domom, v ktorom sa nachádza náš ďalší cieľ- Tropikarium.

Nasledujúce ráno sme sa zobudili priamo pred  obchodným centrom s najväčším morským akváriom v Strednej Europe –Tropicarium Oceanarium a vydali sme sa na cestu do dažďového pralesa a hlbín oceánu. Návšteva tohto miesta poteší malých i veľkých, pretože prináša jedinečnú príležitosť zažiť dážď v pralese, vidieť rôzne druhy pralesných i morských zvierat a obzrieť si zblízka žraloka, ktorým prepláva priamo nad hlavou.
 
Akvárium v Tropikariu

Akvárium v Tropikariu

Tropikárium- rybičky

Tropikárium- rybičky

Tropikárium- pozriete sa na dno oceánov a morí

Tropikárium- pozriete sa na dno oceánov a morí

Tropikárium- stretávka so žralokom- našťastie bol už najedený 

Tropikárium- stretávka so žralokom- našťastie bol už najedený

Neďaleko Tropikária sa nachádza Memento Park – múzeum v ktorom sú odložené monumentálne sochy z komunistickej éry. Prezreli sme si  gigantického Lenina, Marxa či Engelsa. O tomto mieste sa hovorí, že je o diktatúre a zároveň o demokracii a rozhodne stojí za návštevu.
Parkovanie pred Memento parkom

Parkovanie pred Memento parkom

Memento park- na tomto mieste sa vrátite niekoľko desiatok rokov späť v čase.

Memento park- na tomto mieste sa vrátite niekoľko desiatok rokov späť v čase.

Obedík- aj v karavane sa dá chutne kuchtiť

Obedík- aj v karavane sa dá chutne kuchtiť

Po obede v karavane sme sa vydali prežiť druhú polovicu dňa v Bude- staršej časti mesta. Vykráčali sme na vrch Géllert, ktorý je symbolom samotnej Budapešti. Po druhej svetovej vojne bola na ňom vztýčená Socha slobody. Toto miesto za návštevu stojí najmä vďaka výhľadu z ktorého uvidíte celú Budapešť ako na dlani.
Výhľad z vrchu Géllert.

Výhľad z vrchu Géllert.

 Pomaly sa začalo stmievať a my sme sa vydali pozrieť sa na ďalšiu dominantu- budínsky hrad, ktorý leží na Hradnom vrchu (Várhegy). S námestím  pod vrchom je spojený lanovkou, ale aj dlhým schodiskom. Z hradu je to na skok  na krásnu rybársku baštu a Matyášov chrám (Mátyás templom),  ktoré sa elegantne vypínajú nad historickou časťou mesta a v noci vďaka hre svetla tú vládne naozaj rozprávková atmosféra.

 

Napokon sme karavan vrátili v Sučanoch pri Martine a ponáhľali sa domov, prezrieť si naše krásne fotky a vyrozprávať zážitky.
 
Tu si môžete pozrieť viacej fotiek vo videu

 

 

 

Karavan a autokaravan: kúpiť alebo prenajať?

Leto je pomaly, ale isto v plnom prúde a patrí k nemu neodmysliteľne i dovolenka. Ak už máte plné zuby typických dovoleniek na jednom mieste či spoliehania sa na cestovné kancelárie skvelou voľbou je práve autokaravan či karavan. Nastáva tu však otázka, či si karavan a autokaravan kúpiť alebo prenajať.

 

Rozhodujú financie

Rozhodovanie nemusí byť také zložité ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Aj v tomto prípade ako v mnohých iných platí, že prioritou je v prvom rade cena. Pri nových autokaravanoch sa pohybuje približne od 40 000 €, drahšie moderné  modely však môžu stáť až stovky tisíc. O niečo lacnejšie sú karavany (obytné prívesy), aj tu však musí človek počítať s investíciou radovo v desiatkach tisíc eur.

Karavan a autokaravan

Kúpiť či požičať? Aj v tomto prípade rozhodujú hlavne financie.

Ďalšou voľbou je kúpa ojazdeného karavanu alebo autokaravanu. Nikomu nemusíme pripomínať aké zložité je kúpiť spoľahlivý ojazdený automobil nie to ešte obytný príves či voz. Riziká sú o to väčšie, že karavan si kupujeme zväčša na prekonávanie dlhších trás a preto by mal byť vo výbornom technickom stave.

Rovnako, ak karavan využijete len párkrát do roka investícia doň sa vám We would like to see the dangerous, reckless, destructive, and drug abusing, justin bieber ticket deported and his green card revoked. nemusí vrátiť tak rýchlo ako očakávate. Kapitolou samou o sebe je tiež údržba a v neposlednom rade s ňou spojené skladovanie karavanu. Takto rozmerné vozidlá nie je jednoduché garážovať a držať ich celý rok niekde na dvore nie je najlepším riešením.  Karavany a autokaravany celoročne vystavené vonkajším poveternostným podmienkam sú náchylné na zatekanie.

Výhody prenajatia

Naproti tomu prenajatie casino online je oveľa ekonomickejšie nielen čo sa týka financií. V OK karavany vám prenajmeme obytný príves či voz už od 20 € na deň a okrem toho ponúkame aj množstvo výhod ako je neobmedzený limit na prejazdené kilometre či zadarmo grilovacie vybavenie a diaľničnú známku v rámci SR. Nemusíte si robiť starosti ohľadom technického stavu a servisu. Zaručujeme, že prenajímané karavany a autokaravany sú pre vás pripravené vždy v perfektnom stave. Jedinou a pre niekoho podstatnou nevýhodou môže byť fakt, že daný karavan či autokaravan nemusí byť voľný práve v čase keď to vyhovuje vám, je preto dobré uskutočňovať svoje rezervácie na prenájom včas.

Karavan a autokaravan

Prenájom má mnoho výhod. Rizikom však je, že karavan a autokaravan nemusí byť na vami požadovaný termín voľný.

Ktorý si vybrať?

Či už sa napokon rozhodnete pre kúpu alebo prenájom mali by ste okrem iného vedieť, či vám viac vyhovuje karavan alebo autokaravan. O ich výhodách a nevýhodách sa môžete dočítať v tomto článku. Ani tu však vaše rozhodovanie nekončí, keďže poznáme mnoho typov karavanov a autokaravanov a každému môže vyhovovať niečo iné.

Karavan a autokaravan

Dôležité je rozhodnúť sa aký typ karavanu a autokaravanu je pre vás ten správny.

Mali by ste pamätať tiež na to, že ak vlastníte vodičský preukaz typu B môžete s ním viesť len motorové vozidlá do 3,5 tony. Naše karavany a autokaravany, ktoré ponúkame na prenájom spĺňajú tieto požiadavky, avšak existuju obytné vozy a prívesy, ktoré patria do triedy vozidiel M1 a okrem potreby vodičského preukazu typu C sú v tomto prípade často drahšie aj poplatky za diaľnice a mýtne.

Napokon je však jedno, či sa rozhodnete, že si autokaravan či karavan kúpite alebo prenajmete. Zážitky z dovoleniek strávených na kolesách a slobodu v rozhodovaní kam sa vyberiem zajtra vám nenahradí ani tá najlepšia all exclusive dovolenka.

Typy autokaravanov

V predošlom článku sme si predstavili rozličné modely karavanov, v tom dnešnom sa pozrieme bližšie na rôzne typy autokaravanov. Vidieť mnohé z nich na našich cestách nie je úplne bežný jav, ale určite sa vo svete a aj u nás nájdu nadšenci, ktorým práve takéto typy autokaravanov vyhovujú.

 

CAMPER-VAN “zástavba”   – AUTOKARAVAN PRESTAVANÝ Z DODÁVKY

Tento typ autokaravanu má asi najbližšie k pomenovaniu obytné auto, keďže by sa dal zjednodušene charakterizovať ako dodávka s upraveným obytným priestorom. V čestine ho nájdete pod pojmom “vestavba”  u nás “zástavba” . Je menší, než klasické autokaravany (alkovny, polointegrály a integrály) a obytná časť zväčša zahŕňa len miesto na prespanie. V niektorých je dokonca sprcha, záchod, kuchynský dres, ľadnička, a ešte aj sedenie za stolom. Všetko je však menšie ako v klasickom autokaravane. Na druhej strane práve v tom môže byť jeho výhoda, je menši a je možné s ním precestovať oveľa väčšiu vzdialenosť za menší čas. Ďalšou výhodou je, že  s ním nebudíte takú pozornosť ako s klasickým autokaravanom. Preto je môžné s ním zastať na akomkoľvek parkovisku  a na prespanie nemusíte nevyhnutne hľadať kempy. Súčasťou niektorých “kempových dodávok” je okrem iného vysúvacia strecha kde sa môže nachádzať ďalšie lôžko na spanie .

Medzi takéto typy autokaravanov patrí aj nostalgicky známy retro Volkswagen Transporter  T1, ktorý má ešte dnes po svete mnoho fanúšikov, dokonca sa na jeho počesť usporadúvajú rôzne zrazy. Ale aj obytná zástavba Tanja slovenskej firmy Turčan-auto s.r.o.. Na autokaravan respektíve obytnú zástavbu však nemusí byť nevyhnutne prerobená len väčšia dodávka, ale aj menšie dodávkové verzie osobných automobilov. Dôkazom toho je napríklad “mikro autokaravan” Dacia Romahome R10 Solo.

Typy karavanov - camper van

Dodávka prestavaná na autokaravan.

Typy autokaravanov - VW Transporter T1

Volkswagen Transporter T1: Neodmysliteľne sa spája so 70. rokmi a s hippies.

Typy autokaravanov - romahome

Romahome R10 Solo: “Mikro autokaravan” s kompletným vybavením a vysúvacou strechou.

 

ALKOVNA – KLASICKÝ AUTOKARAVAN S PEVNÝM SPANÍM NAD KABÍNOU (ALKOVŇOU)

Alkovňa je výraz prebraný z architektúry a je to vlastne výklenok nad kabínou vodiča, v ktorom sa obyčajne nachádzajú ďalšie miesta na spanie (okrem toho je to tiež miesto, ktoré je často príčinou zatekania do autokaravanu, návod na to, ako takéto zatekanie opraviť nájdete tu). Tento typ autokaravanu je jeden z najrozšírenejších a najobľúbenejších práve pre jeho kapacitu a nájdete ho aj It”s all in there – compulsory online defensive driving course hours, choosing a qualified supervising driver or a motor online defensive driving course instructor, how to get your P1 licence. v našej požičovni. Je vhodný pre väčší počet osôb či pre rodiny s deťmi. Väčšie rozmery však casino spiele môžu byť pre niekoho nevýhodou, keďže má vyššie položené ťažisko, horšiu stabilitu a o niečo vyššiu spotrebu.

Autokaravan s alkovňou

Autokaravan s alkovňou

 

POLOINTEGRÁL – AUTOKARAVAN S NIŽŠÍM PROFILOM

Nad kabínou vodiča je v tomto prípade alkovňa znížená, vďaka čomu má tento typ autokaravanu nižšiu spotrebu a jazda je komfortnejšia. Priestor, ktorý ponúka navyše alkovňa však môže pri jazde chýbať. Zmenšenú alkovňu je možne pri stati vysunúť nad predné sedačky vodiča a spolujazdca. Ideálny je tento typ autokaravanu pre dve osoby s možnosťou vysunutia plnohodnotnej dvoj postele pre ďalšie dve osoby.

Typy autokaravanov - so sníženým profilom

Autokaravan so sníženým profilom

 

INTEGRÁL – AUTOKARAVAN TRIEDY “A”  

Charakteristickým znakom tohto typu autokaravanu je prepojenie kabíny vodiča s obytným priestorom, takže tvoria jeden otvorený priestor. Je to jeden z najpriestrannejších modelov autokaravanov, mnoho z nich má honosnú obývaciu plochu s pohodlnými miestami na spanie a priestorovo veľkorysé kúpeľné a kuchynky. Najluxusnejšie z týchto modelov sú dokonca predĺžené, čim je priestor ešte zväčšený a sú vybavené tretím kolesom na každej strane. Integrálne autokaravany sú najvhodnejšie pre dve osoby aj keď je tu možnosť ako pri polointegraloch vysunúť dvojpostel zo stropu nad prednými sedadlami.

Typy autokaravanov - autokaravan triedy A

Autokaravan triedy A

S karavanom na Tour de France

Citát

Snom každého cyklistického nadšenca je aspoň raz navštíviť jednu z najdôležitejších športových udalostí roka – Tour de France. Tento šport aj v našich končinách spopularizoval prostredníctvom svojich úspechov Peter Sagan. Vďaka možnosti prenajať si karavan či autokaravan vám ponúkame skvelý spôsob ako si splniť tento športový sen, byť na blízku svetovej cyklistiky a v neposlednom rade podporiť nášho Petra Sagana a Petra Velitsa. Takto rozmýšľal minulé leto aj náš klient Miroslav Dian z Dubnice. Rozhodol sa prenajať si autokaravan a zažiť tak nezabudnuteľné dobrodružstvo na jubilejnom 100. ročníku najprestížnejších cyklistických pretekov Tour de France.

Tour de France 2013 odštartovala už 29. júna. Prvé tri etapy sa odohrali na Korzike a až do etapy štrnástej mali prevažne rovinatý, či kopcový charakter. Ťahákom pre divákov sú však aj atraktívne horské etapy, ktoré sa odohrávajú na kľukatých cestách francúzskych Ápl a práve tie sme sa rozhodli navštíviť aj my.

Trasa Tour de France 2013Tour 2013: Trasa jubilejného stého ročníka začínala etapami na Korzike.

14. júla 2013: 15. etapa – Givors – Mont Ventoux – 242 km
Naše cyklistické dobrodružstvo začalo v nedeľu  14.júla v Givors, čo je malebná francúzska obec na predmestí Lyone a zároveň aj štartovacie pole najdlhšej etapy Tour de France. Počas 242 kilometrov jazdci prešli cez štyri francúzske departmenty – Rhone, Isere, Drome a Vaucluse a končili v cieli na južnej strane hory Mont Ventoux v neuveriteľnej nadmorskej výške 1909 m. A aj keď Peter Sagan ani Peter Veltis v tejto vrchárskej etape do cieľa medzi prvými nedorazili, podporu od fanúšikov popri trati mali veľkú, dokonca aj náš autokaravan sa stal počas Tour malou “svätyňou” slovenských reprezentantov.

Začiatok cesty

Svätyňa fanúšikov na Tour de France
Praví fanúšikovia: Náš karavan sa stal počas Tour malou svätyňou našich reprezentantov.

15. júla – Oddychový deň v departmente Vaucluse
Po tak náročnej horskej etape akou bola tá Givors – Mont Ventoux si nielen cyklisti, ale i fanúšikovia zaslúžili oddych. 15. júl sa teda niesol v znamení voľného dňa, ktorý mohli diváci čakajúci na ďalšie etapy stráviť v krásnom prostredí departmentu Vaucluse na juhovýchode Francúzska. Ďalšia etapa sa začínala vo Vaison-la-Romaine, dedinke vzdialenej asi 10 kilometrov od úpätia Mont Ventoux a už len táto krátka cesta autokaravanom bola skutočným zážitkom vďaka krásnej prírode, scenériám a množstvu historických a kultúrnych pamiatok nachádzajúcich sa vo Vaucluse.

Givors – Mont Ventoux

Poobedna siesta na Tour de France
Oddychový deň: Po tak náročnej etape ako bola Givors – Mont Ventoux si museli oddýchnuť nielen cyklisti, ale aj fanúšikovia.

16. júla 2013: 16. etapa – Vaison-la-Rome – Gap – 168 km
Šestnásta etapa sa teda začala v dedinke Vaison-la-Rome. Jazdci pokračovali cez región Drome a Hautes-Alpes a končili v meste Gap. Etapa bola menej náročná ako predchádzajúca čo sa dĺžky i stúpania týkalo, ale nemenej divácky atraktívna. Vaison-la-Rome bola priam preplnená cyklistickými nadšencami a celá dedinka už počas predchádzajúceho oddychového dňa žila Tour. Okrem nádherných výhľadov, ktoré opäť ponúkal juhovýchod Francúzska mohol človek popri cestách zazrieť priam stovky karavanistov, ktorí dostali rovnaký nápad ako my a na malých trávnatých plochách si aspoň nachvíľu vytvorili kempy v nádeji, že zazrú svojho favorita. Aj to bolo znakom toho, že Tour si užijete či už na dvoch alebo na štyroch kolesách.

Drome

Hautes-Alpes

GapKaravanisti: Z malých trávnatých plôch okolo tratí sa stávali dočasné kempy.

Vaison-la-RomeEmbrun

17. júla 2013: 17. etapa Embrun – Chorges, 32km
Ďalšia etapa, podstatne kratšia, ako dve predošlé bola trasa z francúzskej obce Embrun do 32 kilometrov vzdialeného Chorges. Túto individuálnu časovku vyhral síce Christpher Froome, ale náš Peter Sagan stále viedol v priebežnom poradí o zelené tričko s výrazným náskokom. Napriek tomu, že trať bola kratšia zaujímavou ju robili uzučké cesty priam vytesané v skalnatých kopcoch a v podobne úzkych uličkách mesta Chorges sme našli vytúžený oddych. Fandenie predsa nesmierne vyčerpáva. V Chorges, online casino tak ako vo všetkých dedinkách a mestečkách tiahnucich sa pozdĺž trate Tour de France, to ako inak priam dýchalo športom a cyklistikou.

Alpská etapa

Pauza smerom na Alpe d’Huez”

Jeden z najťažších úsekov Tour

Atmosféra cyklistiky Atmosféra cyklistiky: Cítiť bola všade, nielen na trati, ale aj vo všetkých aplských mestečkách.

18. júla 2013: 18. etapa- Gap – Alpe d”Huez – 168 km
Táto Alpská etapa je klasikou v histórii Tour de France a Alpe d”Huez, ktoré je inak strediskom zimných športov nachádzajúcim sa v nadmorskej výške 1860 metrov je známe ako jedno z najťažších úsekov Tour. Stúpanie je dlhé takmer 14 kilometrov a má 21 ostrých zákrut, ktoré nesú mená predchádzajúcich víťazov Tour de France. Niet preto divu, že práve na tejto etape bolo fanúšikov asi najviac, už tak úzke cesty zužovali ešte okolostojaci fanúšikovia, množstvo parkujúcich áut, karavanov a autokaravanov.

Stúpanie je dlhé takmer 14 kilometrov a má 21 ostrých zákrut

19. júla 2013: 19. etapa – Le Bourg-d”Oisans – Le Grand-Bornand, 204 km
Predchádzajúca etapa sa končila v horskom stredisku v regióne Isere a v tomto istom regióne v dedinke Le Bourg- d”Oisans začínal aj náš predposledný deň s Tour. Okrem toho sme tu stretli pravdepodobne aj najstaršieho fanúšika Tour de France s typickou francúzskou baretkou a prúžkovaným čiernobielym tričkom. Asi takto si predstavuje väčšina ľudí pravého nefalšovaného Francúza. 🙂 Potom sme sa už vydali do 204 kilometrov vzdialeného Le Grand-Nornand. Pretekárov a náš autokaravan čakalo až päť stúpaní vrátane dvoch hôr s takmer 2000 metrovou nadmorskou výškou.

Dvadsiata etapa bola našou poslednouStara škola na Tour de FranceTypický Francúz
Typický Francúz: Asi takto nejak si ho predstavuje väčšina z nás.

20. júla 2013: 20. etapa – Annecy – Mont Semnoz – 20. etapa, 125 km
Dvadsiata etapa bola našou poslednou. Čakala nás ešte dlhá cesta domov a pretekárov dlhá cesta do Paríža, kde sa už Tour tradične končí. Ešte predtým sme však museli zdolať 125 kilometrov horskej etapy z krásneho historického mestečka Annecy. Trasa viedla pozdĺž brehu jazera Annecy a súčasťou boli opäť prudké zákruty a stúpania. Po 125 kilometroch pretekári končili na hore Semnoz, kúsok od štartovacieho miesta.

AnnecyAnnecy: Žačínala tu i končila 20. etapa, rovnako ako sa tu končila aj naša cesta.

Annecy bolo aj miestom, kde sme sa museli s Tour de France rozlúčiť. Bol to však neopakovateľný zážitok, ktorý v nás zanechá dojem navždy. Nádherná príroda, malebné alpské dedinky, horská panoráma a do toho všetkého nezabudnuteľná atmosféra športu a cyklistiky, ktorá na vás dýcha z každého etapového kilometra. Naozaj sa nie je čo čudovať, že práve alpské etapy Tour sú takým ťahákom pre fanúšikov. A všetky tieto nezabudnuteľné zážitky a spomienky máme aj vďaka možnosti prenajať si autokaravan v spoločnosti OK karavany!

Karavan či Autokaravan ? |výhody a nevýhody|

Citát

Rozmýšľate nad tým čo Vám viac vyhovuje. Pozrite si výhody a nevýhody karavanov alebo autokaravanov.

 

 

Obytny príves

Obytné auto

Karavan

  • je prispôsobený viac dovolenke na 1 mieste
  • viac vnútorného priestoru obytnej časti
  •  ťahač – osobné auto je možné využívať na výlety v rádiuse 250 km
  •  možnosť jednorázovej prepravy väčších batožín a vecí vo vnútri karavanu
  •  menšia pravdepodobnosť odcudzenia (všetky karavany sú poistené)
  •  výrazne nižšia cena prenájmu oproti obytnému autu
  • ťažšia manipulácia pri parkovaní
  • nutnosť externého elektrického zdroja (za príplatok prenájom elektrocentrály )
  • povolená pomalšia jazda = 80 km/hod a zložitejšia preprava
  • nemožnosť ležania osôb v prívese počas prepravy
  • nemožnosť ťahania ďalšieho prívesu, lode a pod.

Autokaravan

  • nekonečný akčný rádius pohybu
  •  možná denná zmena miesta pobytu
  •  ľahká manipulácia a mobilita
  •  vyššia prepravná rýchlosť 130 km/hod
  •  vlastný zdroj el. prúdu
  •  pohyb osôb v interiéri vrátane spania (na parkovisku)
  •  možnosť ťahania ďalšieho prívesu, lode, motorky, a i.
  • menší interiérový priestor o motorovú časť
  • väčšie riziko odcudzenia (autokaravan má havarijné poistenie )
  • okružné výlety iba so zbaleným autom, alebo na bicykloch
  • obmedzená preprava batožín, iba v batožinovom priestore
  • nedoporučuje sa nechať dlhšiu dobu bez dozoru
  • oveľa vyššia cena ako u karavanu

Typy karavanov

Citát

V tomto článku si predstavíme niektoré typy karavanov, ktoré nevidieť často na našich cestách. No napriek tomu majú svojich skalných fanúšikov, ktorý na ne nedajú dopustiť. Tieto karavany všetkých tvarov a veľkostí spríjemňujú voľné chvíle svojim majiteľom po celom svete.

Konvenčný (klasický) karavan

caravan a relax

Väčšina obytných prívesov ma jednu nápravu s celkovou  dĺžkou vo vnútri 3 až 6,5 ​​m. V závislosti od usporiadania interiéru môžete mať v karavane dve až sedem postelí Základnou výbavou karavanov je toaleta s WC a umývadlom, sprchovací kút, kuchynská linka s troma plynovými horákmi, no a samozrejme postele a kruhové posedenie. Na našich cestách poväčšine vidíme karavany, ktoré sú vyrobené v Európskej únií. Na svetovom trhu je však aj  veľké množstvo anglických karavanov, ktoré  ale  nevidno  často na našich cestách.

Medzi hlavných výrobcov v Európe patria:

Adria
Caravelair
Dethleffs
Geist
Hymer
Knaus
Sterckeman
TEC

Medzi hlavných výrobcov v UK patria:

Bailey
Coachman
Elddis vyrába aj Buccaneer
Lunarcaravans
Swift Group , vyrába aj Sprite, Sterling
Vanmaster

Dvoj-nápravový karavan

karavan s dvomi nápravami

Väčšie a ťažšie prívesy môžu byť vybavené dvojitými nápravami. Vďaka tomu sú tieto karavany viac stabilné. Manévrovanie s nim je však trošku zložitejšie, pretože sú dlhšie ako jedno nápravové, no na druhú stranu sú priestrannejšie.

Mini (slza) prívesy

mini slza karavan

 

Tieto malé štýlové prívesy sú obľúbené u ľudí, ktorí chcú cestovať s malým vozidlom. Mini-karavany zvládnu ťahať dokonca aj trojkolky, štvorkolky a niektoré veľké motorky. Ubytovanie v týchto mini karavanoch je zvyčajne základné. Je tam manželská posteľ, ktorá pokrýva celú podlahu. Niektoré majú aj jednoduché zariadenie pre varenie.

Littleguy

Podcaravans

Pop-top karavany

pop-top karavany

Pop-top karavany sú dnes už oveľa menej populárne, ako tomu bolo v minulosti. Pomocou zdvíhacej strechy si môžu zväčšiť priestor nad hlavou inak v malom karavane. To znamená, že karavan má menšiu čelnú plochu a pri ťahaní ma menší odpor vzduchu. Vďaka tomu má lepšiu spotrebu paliva pri jazde a  môžeme  ho uložiť v bežne vysokej garáži. V Európe je najznámejšia značka na Pop-top karavany Eriba.

Eriba

GRP karavany

Freedom karavany

Na trhu s obytnými prívesmi je skupina lacných karavanov zo skleného vlákna známa pod pojmom karavany Freedom alebo GRP. Tieto karavany sa vyrábajú v Poľsku zo skleneného vlákna ako jednoliata plastová škrupina. Vďaka rýchlej a lacnej výrobe sú tieto  karavany sú pre mnohých viac dostupné ako iný typ karavanov. Pritom sa vyznačujú veľkou tuhosťou skeletu a malou stratou hodnoty, čo je pre mnohých dostačujúci argument. Vnútorne vybavenie je veľmi jednoduché v porovnaní s klasickými karavanmi. Vďaka čomu sú karavany ľahké a ich hmotnosť je do 750 Kg, preto nemusia byť brzdené Koniec koncov, tieto malé karavany poskytujú dostatočne pohodlie pre mnohé rodiny, ktoré uprednostňujú malú obstarávaciu finančnú čiastku karavanu a jeho nízku stratu hodnoty pred komfortom.

Karavany Freedom

Skladacie karavany

rozkladáci karavan

Keď ho uvidíte prvýkrát ani vás nenapadne, že to je obytný príves. Možno sa budete čudovať, čo to je za špeciálny prívesný vozík. No keď  ho rozbalíte stane sa z neho plnohodnotný karavan. Jeho výhody sú v lepšom uskladnení, lacnejšej a jednoduchšej preprave na miesto kempovania vďaka menšiemu odporu vzduchu.

caravan Goburafter

Pri príjazde na miesto kempovania je potrebné ho rozbaliť respektíve poskladať a to sa už každému nemusí páčiť v porovnaní s klasickým karavanom. Môže to byť trochu časovo náročné a viac nepohodlné. To si už každý potenciálny majiteľ takéhoto skladacieho karavanu musí zvážiť sám.

Skládaci karavan

Gobur Karavany

Štýlový T @ B karavan

mini caravan

Len pred niekoľkými desiatkami rokov sa začal písať príbeh tohto malého nemeckého karavanu v tvare slzy. Stal sa ikonou retro štýlu a hneď po príchode na trh sa stal miláčikom. Vo vnútri sa nachádza plnohodnotná posteľ, skrinka, kompaktná kuchynka a malý chemický záchod. Vnútorný priestor je ale narušený vonkajšími rozmermi.

 T @ B

Americké karavany

Airstream caravan

Airstream vyrába tieto slávne strieborné guľky, aby milovaným americkým filmovým hviezdam splnil ich hviezdne maniere pri natáčaní filmov. A teraz sú k dispozícií aj s európskou špecifikáciou vo veľkostiach vhodných aj na európske cesty. Tieto štýlové trans-atlantik karavany ponúkajú všetko dostupné pohodlie v karavanoch samozrejme nie zadarmo. S týmto karavanom sa budete cítiť ako filmová hviezda, pretože budete priťahovať pozornosť všade, kde prídete.

Airstream Európa

Fifth Wheel karavany

FifthWheel2

Tento typ karavanov vznikol v USA, keď  si výrobcovia všimli dopyt po karavanoch pre pick-up auta. Tieto karavany sú ťahané pomocou špeciálneho kĺbového zariadenia, ale môžu byť ťahané aj pomocou klasického ťažného zariadenia. Keďže tieto karavany sú stavané na ťahanie pomocou pick-upov ich maximálna hmotnosť býva vyššia ako u klasických karavanov. Majú dokonca vysúvacie časti, ktoré tak dokážu zväčšiť obytný priestor. V súčasnosti je už možne si tieto karavany kúpiť aj v UK.

Fifth Wheel
Calderleisure

 

 

 

Diaľničné poplatky pre Autokaravany a Karavany

Citát

Milí Karavanisti ,

na základe vašich skúseností z praxe a nejasností s úhradou za diaľničné poplatky pre obytné vozidlá a osobné vozidlá s obytným prívesom (karavanom) sa dal podnet na vyjasnenie vašich otázok aj čo sa týka súčasných diaľničných nálepiek, ale aj pripravovaných elektronických úhrad na MDVRR SR a následne aj na Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s.
Na otázky odpovedal Ing. Ján Voleník, vedúci odboru spoplatnenia, NDS, a.s.

1)      Moja otázka:
Keď ide karavanista s jedným obytným vozidlom – platí jednu diaľničnú nálepku, ktorú nalepí na čelné sklo vozidla. Ako to bude s elektronickou platbou?
Odpoveď z NDS, a.s.:
Podľa súčasnej platnej legislatívy sa diaľničná nálepka skladá z dvoch oddeliteľných častí.
Prvá časť nálepky sa umiestňuje na motorovom vozidle. Druhú časť nálepky tvorí kontrolný kupón, ktorým sa vodič preukazuje pri kontrole. Na kupóne musí byť napísané EČV.
Pri elektronickej evidencii diaľničných poplatkov bude mať vodič po zaregistrovaní doklad o registrácii a platbe za zaregistrované EČV, ktorým sa v prípade osobnej kontroly preukáže.

2)      Moja otázka:
Ak ide karavanista s jedným vozidlom a s prívesom – vtedy zaplatí 2 nálepky – t.j. jednu pre vozidlo a jednu pre príves. Nálepky by mal nalepiť na čelné sklo. Otázka ale je, ktoré čelné sklo – obidve na aute, alebo jednu na aute a druhú na prívese? A kam nalepí nálepku, ak príves nemá čelné okno? A ak obe nálepky nalepí na okno auta, ako potom postupovať, ak chce príves niekomu požičať?
Odpoveď z NDS, a.s.:
Prvá časť diaľničnej nálepky sa umiestňuje na vnútornú stranu predného skla motorového vozidla alebo prvého vozidla jazdnej súpravy tak, aby bola dobre viditeľná aj z vonkajšej prednej strany motorového vozidla.
V praxi to znamená, že pokiaľ osobné motorové vozidlo ťahá obytný príves, je vodič povinný zakúpiť si dve diaľničné nálepky a obidve nalepiť na prvé vozidlo jazdnej súpravy, nie na príves. Na kontrolný kupón k vozidlu vypíše evidenčné číslo motorového vozidla a na druhý evidenčné číslo prívesu. Diaľničná nálepka z prívesu je neprenosná na iné vozidlo.
(Moja poznámka na vysvetlenie: to znamená, že ak si niekto príves požičia – musí si kúpiť nálepku pre príves na potrebný čas: 10 dní či mesiac a nalepiť ju na čelné sklo vo svojom aute ku nálepke za auto.)

3)      Moja otázka:
Bude elektronická platba viazaná na EČV samostatne na vozidlá a samostatne na prívesy, bez toho, aby bol príves priradený ku konkrétnemu vozidlu? Tým by nevznikali problémy s identifikáciou úhrady diaľničného poplatku za príves ani pri jeho zapožičaní k inému vozidlu. Obytné prívesy sú finančne náročné a zároveň ich majiteľ nevyužíva väčšinu roka sám a preto sa často požičiavajú príbuzným a priateľom, či prenajímajú a vtedy by prichádzalo k problému, ak by platba za príves bola viazaná na EČV auta majiteľa.
Odpoveď z NDS, a.s.:
Princípy spoplatnenia za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom pripravovaného systému úhrady diaľničnej známky v elektronickej podobe by mali po spustení zohľadňovať aktuálne nastavenie spoplatnenia jazdných súprav diaľničnou nálepkou v rozmedzí zákona č. 488/2013 o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov.
(Moja poznámka na vysvetlenie: to znamená, že aj pri elektronickej platbe bude EČV zaregistrovaného prívesu “naviazané” na príslušné auto a ak si niekto príves požičia, bude musieť zaplatiť poplatok aj za auto, aj za príves na potrebný čas – 10 dní či mesiac. Ak bude mať niekto zaplatený ročný poplatok za auto a bude chcieť použiť príves len na 10 dní, zaregistruje EČV prívesu k EČV auta na príslušný čas.).

Keďže sa ešte dolaďujú technické detaily celého systému elektronickej evidencie a spoplatnenia diaľnic, nie sú ešte úplne jasné niektoré veci. Pán Voleník mi prisľúbil, že budú na tieto potreby karavanistov myslieť pri zadávaní podmienok do súťaže pre dodávateľa a keď bude vedieť niečo bližšie, bude ma informovať. Presnejšie informácie by mali byť niekedy v priebehu septembra, keď by už mali mať vybraného dodávateľa technického zabezpečenia systému.

Na Vianoce v Krakove

IMG_1218

21.12. sme si povedali, že by bolo pekné ísť si pozrieť niekam Vianočné trhy. Keďže vo Viedni sme už boli a podľa portálu priceoftravel.com, ktorý menuje najzaujímavejšie mestá vo svete z hľadiska ceny VS. možnosti…. patrí Krakov na prvé miesto.(Nasleduje ho Budapešť, potom  Istanbul a Praha).Portál tvrdí, že cestovatelia, pri využití  všetkých lákadiel by si mali vystačiť s denným rozpočtom do 20 euro. Okrem Istanbulu je všetko relatívne blízko a zo Slovenska s autokaravanom  je to ešte lacnejšie. Rozhodli sme sa preto pre návštevu Krakova. Je to mesto lacné no pritom veľmi  bohaté na  pamiatky a turistické atrakcie. Ďalším významným plusom je, že mnohí cestovatelia ešte nestihli objaviť jeho čaro. Na rozdiel od iných metropol nie je zahltené množstvom turistov. Parkovanie je zadarmo počas sviatkov a víkendov. Čo pre nás karavanistov je veľmi výhodné. S menším autokaravanom je možné zaparkovať v centre hneď vedľa najväčšieho Poľského a možno aj Európskeho stredovekého námestia Rynek Glowny.

Pokračovať v čítaní

Cesta do Tatier cez Liptov

Liptovska Mara 2Blížil sa koniec leta, ale príroda nám dala možnosť užiť si ešte posledné teplé lúče. Preto sme sa rozhodli, že po lete strávenom pri mori, si užijeme aj krásy nášho Slovenska. Veľkých hotelových komplexov sme už mali dosť, rozhodli sme sa skúsiť niečo nové ,čo nám zaručí bližší kontakt s prírodou. Voľba padla na autokaravan.
Vyrazili sme štvrtok doobeda spolu s našim psíkom a bicyklami, pripravení objavovať krásne zákutia nášho Slovenska. Naša cesta začala v Turci a pokračovala smerom k Liptovskej Mare .Bola rýchla a príjemná, ale nájsť miesto podľa našich predstáv už také jednoduché nebolo. Chceli sme miesto s výhľadom na západ slnka ,ktorý sa bude odrážať na hladine jazera. Po dlhšom hľadaní ,sme ho predsa len našli. Môžem povedať ,že ešte prekročilo naše očakávanie. Veď posúďte sami ,vid. foto.

Pokračovať v čítaní

Cesta do Cannes cez Alpy

Lago di Resia

Lago di Resia

Je tomu už pomaly rok, čo sme sa vydali na prvú cestu autokaravanom zapožičaným cez požičovňu karavanov a autokaravanov. Povedal som si , že našu cestu skúsim opísať a napíšem teda môj prvý cestopis. Dopredu sa ospravedlňujem za chyby, ale dajako sa začať musí 🙂 . Vyštartovali sme na obed z Turca respektíve zo Sučian. Na diaľnici sme zaradili piaty rýchlostný stupeň a pustili sme sa smerom na Bratislavu, kde sme naložili ďalšieho člena posádky, dokúpili potraviny a vydali sa smerom na Innsbruck ,oproti noci . Kedže sme boli dva páry, chlapi sa mohli za volantom striedať. Ten čo práve nešoféroval, si mohol pospať. Je to síce zakázané, no policajti nás našťastie nechytili.Cestovali sme celú noc a nad ránom sme zastali v Landecku. Chvíľku sme si oddýchli a ďalej pokračovali smerom na Lago di Resia. Tam sme si dali raňajky s pekným výhľadom na vežičku.

Pokračovať v čítaní